Paris byder på et væld af gode muligheder for at komme rundt i byen. Der er ikke noget bedre end at gå i Paris, for eksempel. Bus-systemet er fremragende, og det samme gælder for Velib, byens cykelsystem. Men her vil vi tale om vores første kærlighed, Paris Metro. (I øvrigt bruger Metro og busser de samme billetter og kort.) Hvis du vil rejse hurtigt, skal du under jorden.
Paris Metro er et af verdens ældste underjordiske bytransport systemer og startede helt i begyndelsen af det 20. århundrede. Siden da er det vokset til et af de mest omfattende systemer, der findes overalt, så det er kun en kort gåtur fra nærmeste Metro-station fra næsten ethvert sted i Paris. Der er over 300 stationer på seksten Metro-linjer i en by, der kun dækker fyrre kvadratkilometer. Og det bliver meget brugt - hvert år tages der over 1,5 milliarder ture med Paris Metro.
Med alle disse stationer kan Metro næsten tage dig overalt, du gerne vil i Paris' bygrænse. Metroen er en af grundene til, at det er så nemt at se meget af Paris på kort tid. Linje 1, for eksempel, krydser byen fra øst til vest (i en lille vinkel), så du kan stige på ved Triumfbuen og tage en tur til Bastillen på den anden side af Paris. Med det spindelvæv af linjer er det forholdsvis let at komme fra det ene sted til det andet med kun en enkelt skift. De fleste gange. (I øvrigt kan du skifte så mange gange, du vil, når du først er kommet ind i Metro-systemet. Indtil du kommer ud, selvfølgelig.)
Den almindelige Metro-billet dækker hele byen. Det er zonerne 1, 2 og 3 - alt hvad du nogensinde kommer til at have brug for som besøgende. Vi sagde "billet", men de papirbilletter findes ikke længere. I dag er det alt sammen gjort med genopladelige plastikkort.